La resclosa de la Bollosa
En una zona plena de llacs naturals per sobre dels 2000 metres hi havia la possibilitat de realitzar una simple resclosa (barrage), un gran llac artificial del qual proveir d'aigua les centrals hidroelèctriques que necessitaria el tren groc.
Però anem per parts, l'alimentació de corrent del tren groc estava prevista amb vàries sotscentrals i una central hidroelèctrica que es va pensar construir a Sautò (posteriorment va passar a Fonpedrosa), però el fet que el riu Tet era molt irregular en el seu cabdal va propiciar que els enginyers pensessin quelcom de diferent. L'assumpte de posar la central en el centre de la línia era indefugible per d'aquesta manera poder donar corrent a les sotscentrals a una distància prudencial, però l'aprovisionament d'aigua per la central s'hauria de fer llera amunt del Tet, i es va triar una zona de una gran proliferació d'estanys, una zona relativament planera en la que els cursos de diversos rius es recargolaven (Tet, Aude i Angostrina).
Només posant una barrera artificial devant d'un llac natural aquest creixeria fins les 148 Ha i donaria aquella estabilitat que faltava aigües avall del Tet. D'aquesta manera hi hauria un lloc on aprovisionar-se d'aigua. El problema era que es trobava a 12 quilòmetres més amunt de la central.
Tot i així l'idea era construir un gran reservori en la part superior del riu Tet i fer l'aprovisionament mitjançant canalitzacions forçades a les centrals que es succeirien a la llera del riu Tet.
L'obra es va posar en marxa entre 1905 i 1908 pel constructor M. Roche. Té una llargària de 384,40 metres i una altura inicial de 15,50 metres, que va ser sobreelevada l'any 1942 fins els 17,50 metres, portant la superfície del llac a crèixer fins les 160 Ha.
La companyia fundacional de l'obra era la mateixa companyia del ferrocarril del MIDI, però el 1923 es va crear la Société Hydroélectrique du Midi que va conjuntar 56 centrals hicroelèctriques en els Pirineus i el Massís Central. La SHEM es proveidora habitual del conrrent de tracció dels trens de la SNCF.
Durant 7 anys, de 1903 a 1910, es veuran fins a 5000 empleat en els diversos talls d'obra del tren i del sistema d'alimentació de les Bolloses. Aquesta gran quantitat de mà d'obra es va pretendre trobar-la en treballadors locals i, en veure que era insuficient, es van contractar també als anomenats "chemineaux", temporers que van arribar dels llocs més llunyans però que eren també especialistes albanyils, canters, portadors, excavadors, etc. Alguns d'aquests empleats van portar les seves famílies i ja es van quedar al lloc, per aquell motiu poden trobar cognoms espanyols entre els habitants del Capcir, Vallespir, Cerdanya i Conflent.
Ubicació:
Info:
Més informació sobre la resclosa donada per la SHEM
Més informació sobre rescloses franceses a Centraliens
Vista del Llac de les Bolloses mitjançant Webcam, visita i-cerdanya
Dades d'interès general sobre els llocs a Pyrénées Cerdagne
Notes:
Les fotos de postals antigues son del fons de Jean Tosti i del fons de Pierres Info