Tècnica
--> a Barcelona | ||||||
|
|
|
|
|
||
|
62,561
|
|
||||
|
|
|
|
--> a Toulouse
|
|
|
|
|
|
|
61,348
|
|
|
|
|
|
59,132
|
pont sobre el Rehür
|
|
|
|
|
|
59,639
|
túnel del Plà del Llaurà
|
381m
|
|
|
|
|
|
58,711
|
|
|
|
|
|
56,117
|
pont sobre el Segre
|
32 m
|
|
|
|
|
55,689
|
|
||
|
|
|
|
52,835
|
|
|
|
|
|
|
48,389
|
|
|
|
|
|
|
46,613
|
|
|
|
|
|
44,670
|
|
||
|
|
|
43,893
|
pont sobre el Segre
|
53 m
|
|
|
|
|
|
42,463
|
|
|
|
|
|
40,393
|
106 m
|
||
|
|
|
38,680
|
121 m
|
||
|
|
|
37,103
|
93 m
|
||
|
|
|
36,904
|
77 m
|
||
|
|
|
34,925
|
|
||
|
|
|
|
|
punt més alt de línia
|
1592 msnm
|
|
|
|
30,214
|
|
||
|
|
|
27,871
|
|||
|
|
|
26,593
|
88 m
|
||
|
|
|
26,028
|
65 m
|
||
|
|
|
25,379
|
túnel de Planès
|
338 m
|
|
|
|
|
|
25,222
|
Planès
|
|
|
|
|
24,422
|
253 m
|
||
|
|
|
23,934
|
Barranc de la Cassanya
|
39 m
|
|
|
|
|
23,751
|
túnel de Terra Blanca
|
160 m
|
|
|
|
|
23,586
|
73 m
|
||
|
|
|
23,076
|
123 m
|
||
|
|
|
|
22,727
|
|
|
22,680 | viaducte de Sautó | |||||
|
|
|
22,373
|
56 m
|
||
|
|
|
22,242
|
63 m
|
||
|
|
|
21,944
|
28 m
|
||
|
|
|
21,779
|
160 m
|
||
|
|
|
21,011
|
94 m
|
||
|
|
|
20,590
|
túnel de la Devesa
|
293 m
|
|
|
|
|
19,704
|
|||
|
|
|
19,355
|
119 m
|
||
|
|
|
19,182
|
98 m
|
||
|
|
|
18,515
|
túnel de Sant Román
|
204 m
|
|
|
|
|
18,002
|
237 m
|
||
|
|
|
17,315
|
60 m
|
||
16,500 | Viaducte de Toès | 50 m | ||||
|
|
|
|
16,273
|
|
|
|
|
|
14,238
|
Viaducte
|
50 m
|
|
|
|
|
13,860
|
|
||
|
|
|
13,596
|
túnel de Sanç II
|
121 m
|
|
|
|
|
13,314
|
túnel de Sanç I
|
56 m
|
|
|
|
|
11,210
|
Viaducte
|
50 m
|
|
|
|
|
11,781
|
túnel de Nyer
|
138 m
|
|
|
|
|
11,721
|
viaducte de Nyer
|
53 m
|
|
|
|
|
|
11,613
|
|
|
|
|
|
10,437
|
pont sobre el Tet
|
29 m
|
|
|
|
|
|
52 m
|
||
|
|
|
9,720
|
|
||
|
|
|
8,835
|
Pont sobre el Tet
|
29 m
|
|
|
|
|
|
6,229
|
|
|
|
|
|
5,665
|
Viaducte Vallmarçana
|
59 m
|
|
|
|
|
4,990
|
|
||
|
|
|
3,715
|
Pont de Vall-Llobera
|
41 m
|
|
|
|
|
0,581
|
53 m
|
||
|
|
0/513,1
|
||||
|
--> a Perpignan
|
En juliol de l'any 1910 s'obre el primer tram entre Vilafranca de Conflent i Mont-Louis. Contava amb una cinquentena de passatger en el viatge inaugural.
En juny de 1911 es va posar en marxa la secció entre Mont-Louis i La Guingueta d'Ix, que es va terminar aquella mateixa primavera.
Va ser necessari que terminés la guerra i esperar alguns anys més perquè el "canari" acabés el seu trajecte actual a Latour de Carol l'any 1926. D'aquesta manera el tren estava ben comunicat per ambdós costats amb la SNCF (ample UIC) i RENFE (ample ibèric) a Latour de Carol.
Això va fer sortir a la anomenada Catalunya Nord (Cerdanya, Capcir, Vallespir, Conflent, Fenollades i Roselló) del seu aïllament. Només el Roselló era terra de pas al costat del mar i ben comunicada, però en el moment en què es remunta el curs del riu Tet (amb orientació Oest-est), que amb els seus 120 km. de recorregut acava desembocant a la Mediterrània, el paisatge es torna ferèstec i complica molt la circulació de la gent.
Des de fa uns quants anys, els TER (Trans Express Régionaux) estàn sota el comandament de la regió. El tren groc, encara que tingui aquest traçat tan sinuós, pertany a aquest grup. S'assegura el seu manteniment per part de la regió Languedoc-Roussillon (a la que pertany la Catalunya Nord).
El moment fort del trajecte és el pas pels 234 metres del pont Gisclard, que va heredar el nom de l'enginyer que ho va idear, i que a més va perdre la vida en el primer accident, i mes greu, que va tenir aquest ferrocarril.
Té 22 estacions, una de les quals (Bolquère) és l'estació més alta de França, 65 passos a nivell (gairebé tots amb guarda i automatitzats), i diferents viaductes que estàn inscrits en l'inventari de monuments històrics, com el viaducte de Fontpedrosa, actualment de Séjourné honrando a su arquitecto, o el de Gisclard, que en contra de les suposicions de que els ponts suspesos són perillosos (en 1850 va haver un accident on van morir 255 soldats que van caure al buit per una ràfaga de vent) van provar una nova forma amb aquest mètode pel tren groc, i va sortir bé. El motiu és que entre els cables es van posar una sèrie de nusos que feien una espècie d'articulació, d'aquesta manera, encara que els vents fossin forts el pont no s'esfondraria mai. A aquest mètode li van dir "Evitar l'entrada en resonància".
Per últim no oblidem el típic sistema d'alimentació per carril lateral que té aquest tren. La línia està protegida per tanques i a més amb cartells que indiquen el perill d'apropar-se al tercer carril. L'alimentacio és de 850 volts, proporcionada per les centrals hidroelèctriques de la zona que van se concebudes pel ferrocarril, però també des d'un primer moment per l'ús públic.
Amb una sorprenent disposició en cadena, el 'Barrage des Bouillouses' (2011 m de altura) fa de pantà o barrera reguladora de l'aigua en la part més alta i les diferents centrals hidroelèctriques que es troben diseminades per tota la vall del Tet proporcionen l'alimentación per tothom.
Traçat
Estacions i Baixadors
Infraestructura
Alimentació elèctrica
Via
Horaris
Estadístiques
Dades esconòmiques
Organització
Bibliografia