Tècnica

 
Vía española
      --> a Barcelona  
 
Estación de paso ancho español
 
Estación abandonada
 
 
 
Termino vía española
Termino tren groc
Estación termino UIC
62,561
 
 
 
SNCF
--> a Toulouse
 
 
 
Apeadero canari
 
61,348
 
 
 
Puente
 
59,132
pont sobre el Rehür
 
 
 
Puente
 
59,639
túnel del Plà del Llaurà
381m
 
 
Apeadero canari
 
58,711
 
 
 
Puente
 
56,117
pont sobre el Segre
32 m
 
 
Estación canari
 
55,689
 
 
 
Apeadero canari
 
52,835
 
 
 
Apeadero canari
 
48,389
 
 
 
Apeadero canari
 
46,613
 
 
 
Estación canari
 
44,670
 
 
 
Puente
 
43,893
pont sobre el Segre
53 m
 
 
Apeadero canari
 
42,463
 
 
 
Puente
 
40,393
106 m
 
 
Puente
 
38,680
121 m
 
 
Puente
 
37,103
93 m
 
 
Puente
 
36,904
77 m
 
 
Estación canari
 
34,925
 
 
 
 
 
punt més alt de línia
1592 msnm
 
 
Estación canari
 
30,214
 
 
 
Estación canari
 
27,871
 
 
Puente
 
26,593
88 m
 
 
Puente
 
26,028
65 m
 
 
Puente
 
25,379
túnel de Planès
338 m
 
 
Apeadero canari
 
25,222
Planès
 
 
 
Puente
 
24,422
253 m
 
 
Puente
 
23,934
Barranc de la Cassanya
39 m
 
 
Puente
 
23,751
túnel de Terra Blanca
160 m
 
 
Puente
 
23,586
73 m
 
 
Puente
 
23,076
123 m
 
 
Apeadero canari
 
22,727
 
   
Puente
  22,680 viaducte de Sautó  
 
 
Puente
 
22,373
56 m
 
 
Puente
 
22,242
63 m
 
 
Puente
 
21,944
28 m
 
 
Puente
 
21,779
160 m
 
 
Puente
 
21,011
94 m
 
 
Puente
 
20,590
túnel de la Devesa
293 m
 
 
Estación canari
 
19,704
 
 
Puente
 
19,355
119 m
 
 
Puente
 
19,182
98 m
 
 
Puente
 
18,515
túnel de Sant Román
204 m
 
 
Puente
 
18,002
237 m
 
 
Puente
 
17,315
60 m
   
Puente
  16,500 Viaducte de Toès 50 m
 
 
Apeadero canari
 
16,273
 
 
 
Puente
 
14,238
Viaducte
50 m
 
 
Estación canari
 
13,860
 
 
 
Puente
 
13,596
túnel de Sanç II
121 m
 
 
Puente
 
13,314
túnel de Sanç I
56 m
 
 
Puente
 
11,210
Viaducte
50 m
 
 
Puente
 
11,781
túnel de Nyer
138 m
 
 
Puente
 
11,721
viaducte de Nyer
53 m
 
 
Apeadero canari
 
11,613
 
 
 
Puente
 
10,437
pont sobre el Tet
29 m
 
 
Puente
 
 
52 m
 
 
Estación canari
 
9,720
 
 
 
Puente
 
8,835
Pont sobre el Tet
29 m
 
 
Apeadero canari
 
6,229
 
 
 
Puente
 
5,665
Viaducte Vallmarçana
59 m
 
 
Apeadero canari
 
4,990
 
 
 
Puente
 
3,715
Pont de Vall-Llobera
41 m
 
 
Puente
 
0,581
53 m
 
 
Termino canari
Via española
0/513,1
     
SNCF
--> a Perpignan
 

En juliol de l'any 1910 s'obre el primer tram entre Vilafranca de Conflent i Mont-Louis. Contava amb una cinquentena de passatger en el viatge inaugural.

En juny de 1911 es va posar en marxa la secció entre Mont-Louis i La Guingueta d'Ix, que es va terminar aquella mateixa primavera.

Va ser necessari que terminés la guerra i esperar alguns anys més perquè el "canari" acabés el seu trajecte actual a Latour de Carol l'any 1926. D'aquesta manera el tren estava ben comunicat per ambdós costats amb la SNCF (ample UIC) i RENFE (ample ibèric) a Latour de Carol.

Això va fer sortir a la anomenada Catalunya Nord (Cerdanya, Capcir, Vallespir, Conflent, Fenollades i Roselló) del seu aïllament. Només el Roselló era terra de pas al costat del mar i ben comunicada, però en el moment en què es remunta el curs del riu Tet (amb orientació Oest-est), que amb els seus 120 km. de recorregut acava desembocant a la Mediterrània, el paisatge es torna ferèstec i complica molt la circulació de la gent.

Des de fa uns quants anys, els TER (Trans Express Régionaux) estàn sota el comandament de la regió. El tren groc, encara que tingui aquest traçat tan sinuós, pertany a aquest grup. S'assegura el seu manteniment per part de la regió Languedoc-Roussillon (a la que pertany la Catalunya Nord).

El moment fort del trajecte és el pas pels 234 metres del pont Gisclard, que va heredar el nom de l'enginyer que ho va idear, i que a més va perdre la vida en el primer accident, i mes greu, que va tenir aquest ferrocarril.

Té 22 estacions, una de les quals (Bolquère) és l'estació més alta de França, 65 passos a nivell (gairebé tots amb guarda i automatitzats), i diferents viaductes que estàn inscrits en l'inventari de monuments històrics, com el viaducte de Fontpedrosa, actualment de Séjourné honrando a su arquitecto, o el de Gisclard, que en contra de les suposicions de que els ponts suspesos són perillosos (en 1850 va haver un accident on van morir 255 soldats que van caure al buit per una ràfaga de vent) van provar una nova forma amb aquest mètode pel tren groc, i va sortir bé. El motiu és que entre els cables es van posar una sèrie de nusos que feien una espècie d'articulació, d'aquesta manera, encara que els vents fossin forts el pont no s'esfondraria mai. A aquest mètode li van dir "Evitar l'entrada en resonància".

Per últim no oblidem el típic sistema d'alimentació per carril lateral que té aquest tren. La línia està protegida per tanques i a més amb cartells que indiquen el perill d'apropar-se al tercer carril. L'alimentacio és de 850 volts, proporcionada per les centrals hidroelèctriques de la zona que van se concebudes pel ferrocarril, però també des d'un primer moment per l'ús públic.

Amb una sorprenent disposició en cadena, el 'Barrage des Bouillouses' (2011 m de altura) fa de pantà o barrera reguladora de l'aigua en la part més alta i les diferents centrals hidroelèctriques que es troben diseminades per tota la vall del Tet proporcionen l'alimentación per tothom.


Traçat


Estacions i Baixadors


Infraestructura


Alimentació elèctrica


Via


Horaris


Estadístiques


Dades esconòmiques


Organització


Bibliografia


 

Català

Temps a Bourg-Madame

Temps a Mont-Louis

Temps a Oleta